Duiken en snorkelen op Mabul - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van janpieterenilona - WaarBenJij.nu Duiken en snorkelen op Mabul - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van janpieterenilona - WaarBenJij.nu

Duiken en snorkelen op Mabul

Door: Ilona en jan pieter

08 Augustus 2010 | Maleisië, Mabul

Na een lange reisdag van Kuching via Kota Kinabalu naar Tawau naar semporna was onze reservering voor 1 nacht toch doorgekomen! Daar waren we wel blij mee want we waren te moe om zo rond 22.30 nog te zoeken naar iets. De volgende dag wilden we via scuba junkie duiken en een verblijf regelen maar dat ging niet meer: vol. Dus op naar een andere duikschool die wel plek had voor overnachting. De shop ernaast had plek en we gingen meteen met het bootje mee naar het eiland. De boot had onderweg wel wat problemen met de motor en ik zei al tegen Jan Pieter " als dat maar niet representatief staat aan de rest.." en in het boekje stond reputabel wat volgens mij betekende dat het dubieus was maar volgens Jan Pieter was dat niet zo. Daar is ie later nog op teruggekomen...
Maargoed na een lang ritje kwamen we toch aan bij onze nieuwe accomodatie. Het was een longhouse, heel basic maar wel oke leek ons op het eerste oog. En de huiskat was heel leuk dus dat zat goed! Zelfs Jan pieter vond hem leuk!

JA, klopt, nu mag ik typen, we zitten nl. op het vliegveld in KL te wachten op de vlucht.

In het huisje zaten aardige belgen en een Chinees meisje. s' avonds ging het meisje dat de beheerder van de guesthouse was gitaar spelen en zingen. Ze kon het heel goed en het weas gezellig. Later werden we er alleen een beetje moe vandat er de hele dag kinderen rondhingen, eten hetzelfde was en dat 's nachts tv aanstond etc., toen zijn we verhuisd naar een betere plek.

De eerste dag gingen we snorkelen bij het strand 'paradise', toen ik naar het strand wilde zwemmen, zwom ik zowat tegen een grote schildpad op! Er zaten er veel. Erg mooi om ze van dichtbij te zien. Ook tussen het koraal veel visjes.

De volgende dag is Ilona gaan snorkelen en ik was gaan duiken met Ritchie, een grappige duikinstructeur. Ik zag een eagle ray , soort driehoekige vis die zwemt als een adelaar, en een giant cuttle fisch, een soort reuze garnaal die oplicht als je hem een beetje zit te vervelen...

Ilona zag het zelfde, alleen dan van boven. Ze zag wel meer schildpadden en visjes. Ook de duizenden Jackfish waren erg mooi om te zien: Ik zat er midden in tien ze om ons heen zwommen.

De volgende dag was het zicht slecht en viel het allemaal wat tegen. Het was wel fijn om veel duikervaring op te doen.

Even voor andere reizigers: Blue sea divers was niet zo'n goede duikschool. Andere duikers hadden slecht les gekregen. Sphere divers is bijvoorbeeld beter. Even rondvragen!

Ilona weer: Hoe mooi het eiland ook was waren we wel weer blij om weer weg te gaan. Op naar de laatste dagen in Kuala Lumpur. Daar was bijna geen kamer meer te krijgen. Gelukkig nog net op tijd een gevonden midden in CHina town. Lekker in het midden van alle actie. Daar hebben we nog het Islamic museum bezocht; viel wat tegen. En het Birdpark; vond ik heel leuk en jan pieter ging bijna dood van de hitte. Veel vogels gezien die ik nog niet had gezien zoals de hornbills. Gaaf. Er waren wat hokken die wat aan de kleine kant waren maar over het algemeen waren bijna alle vogels vrij in een park met een net over de bomen.

En de petronas towers natuurlijk. Nog wat geshopt een laatste hapje in een japanse eettent en nu zitten we te wachten op het vliegveld. Op maandag rond 17.00 komen we aan in amsterdam.
TOT SNEL kusjes Jan Pieter en Ilona