Cuba algemeen: praktisch en tips - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van janpieterenilona - WaarBenJij.nu Cuba algemeen: praktisch en tips - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van janpieterenilona - WaarBenJij.nu

Cuba algemeen: praktisch en tips

Door: Ilona en jan pieter

16 Maart 2011 | Nederland, Eindhoven

Wij zijn inmiddels weer terug uit Cuba. Even wat praktische informatie voor andere reizigers.

Wij zijn 2,5 week weggeweest en we hebben het rondje havana-vinnales-cienfuegos-trinidad-remedios-varradero-havana gemaakt.
Ook als je 2 weken de tijd hebt is dit goed te doen.
Als je minder tijd hebt kan je Cienfuegos, Remedios en Varradero overslaan. Varradero vonden wel fijn omdat je daar makkelijk naar het strand kan en dat het ook wel even fijn is om niet te gast te zijn in een casa particular.

In Havana kostte het ons wat moeite om aan een Viazulbusticket te komen. Bij reisbureaus lukte het niet en we hebben het uiteindelijk bij de Viazul busstation aan de andere kant van de stad gekocht.
Je kan de kaartjes ook bij Astro Omnibusstation kopen in Vedado, bij plaza de la revolucion, ietsje dichterbij. Je kan hier ook opstappen op de Viazul naar Vinales. Scheelt je wat tijd en geld.

In Vinales zijn de casa's ongeveer hetzelfde en heeft iedere reiziger die we spraken het zelfde betaald (15cuc) en een fijne 'papi' of 'mami' gehad die lekker kookte. Aanbieders van Casa's staan te dringen bij aankomst bij de bushalte. Dat maakt onderhandelen ook mogelijk.
Mensen maken hier paardrijtochten, fietsen naar de grotten of muurschildering of gaan een dagje naar het strand of het eilandje.
Naar het strand ga je met een taxi via een de reisbureaus of je casa. Als je zelf regelt dat je met zijn vieren bent, ben je goedkoper uit. Een taxirit (heen en terug) kost dan 60 cuc.

Als je weer weggaat naar Trinidad, is een Transtur bus handig. Die rijdt niet eerst door Havana maar direct naar Cienfuegos-Trinidad en kost hetzelfde als een Viazulbus.

Cienfuegos is een leuk stadje maar je hebt het na een uur of drie wel weer gezien. Als je weinig tijd hebt kan je dit overslaan.

Trinidad is erg leuk. Probeer je niet zomaar door je oude casa blindelings door te laten verwijzen. Er zijn hier casa's genoeg.
Als je een keer wat vrijheid wil en niet met een georganiseerde (dure) trip mee wil: gewoon de looproute naar Rancho El Cubano uit de Lonely planet doen. Misschien niet op het heetst van de dag en terug met anderen evt. een taxi terug delen. Bij de waterval kan je fijn zwemmen. Andere low-budget touristen hebben mountainbikes/fietsen gehuurd voor naar het strand te fietsen. Dit kan ook goed en goedkoop met de hop-on-hop-of bus. slechts 2cuc heen en terug.

Remedios is eigenlijk een goed vertrekpunt om de eilanden cayo brujas en cayo santa maria te verkennen. Het is een rustig dorpje wel een mooi koloniaal centrum. Hier zijn veel casa's en relatief weinig toeristen. We hebben geen fijne eetgelegenheden ontdekt dus hebben we in onze casa gegeten. Naar de eilanden kun je alleen met een taxi komen. Probeer andere toeristen te vinden met wie je de taxi kunt delen. Voor 4 personen hebben we 40 cuc betaald (anderen 50 cuc). Je hebt daar een restaurant. Een duits stel overnachtte in Caibarien maar vonden het er maar viezig en er was niet veel. Hun viazulbus stopte ook een flink eind buiten het dorp waar geen taxi's of mensen waren.

Om weer weg te komen kan je het beste een taxi of een particuliere taxi nemen naar Santa Clara (25 cuc) daar gaan weer viazulbussen. Er rijden ook regelmatig cubaanse bussen naar santa clara voor heel weinig. Maar omdat we een viazulbus wilden halen in santa clara van 08.00 wilden we geen risico nemen.

In de Lonely Planet staat dat in Varadero weinig Casa's zijn, maar dat hoeft volgens ons geen probleem te zijn. Omdat we een keer niet in een casa te gast wilden zijn hebben we bij Cubatours een lastminute all-incluisive hotel genomen (70 cuc per nacht, een week daarvoor koste dat 100 cuc per nacht). Zo'n hotel kan je het beste in Nederland boeken als dat wil. Hotel Sun Beach had heel erg slecht eten maar was lekker dicht bij zee. Eten kan je daar goed bij 1 van de 2 italianen als je de weg afloopt richting Havana. Of bij Calle 62. Broodjes in een loketje met monedo national.

Met de viazul kan je weer naar Havana. Deze stopt ook nog vlak na de tunnel in centro/vieja , dat is wel fijn.

Zorg ervoor dat je monedo national op is, of dat je het omwisselt bij een cadeco voordat je naar het vliegveld gaat. Daar kan je het nl. niet wisselen bij het wisselkantoor. Maar wel bij een mannetje dat er naast staat en eerst een hele ongunstige wisselkoers aanbied. Nadat je gebaart dat je het dan nog liever ergens buiten afgeeft en wegloopt, komt hij met een betere koers...

----
We hadden ergens gelezen dat ze in Cuba te kort aan pennen hebben. Dat klopt. Het is wel raar om te geven, maar bedelaars zijn er erg blij mee.
----
Neem genoeg zonnebrandcreme mee! 2 volle flessen.
----

Het is veel informatie, maar kan wel handig zijn.
Succes & fijne, mooie reis!